Side võib katkeda enamasti elektrikatkestuste või ulatuslike küberrünnakute tõttu.

Sideteenus jaguneb peamiselt kolmeks:

  • Telefoniteenus ehk lauatelefoni kõnede tegemine ja vastu võtmine.
  • Mobiiltelefoniteenus ehk kõnede tegemine ja vastu võtmine inimese asukohast olenemata ning lühisõnumite edastamine ja vastu võtmine (SMS – Short Message Service).
  • Andmesideteenus, mis võimaldab andmete edastamist vastavalt sideettevõtjaga kokku lepitud lepingu alusel ehk mobiilis uudiste vaatamine, TV-teenus jne.

Näiteks kui asumis läheb elekter ära, siis interneti püsiühendus ehk kaabel ja optika katkevad kohe, kuna kodused wifi seadmed ilma elektrita ei tööta. Kui kodused sideteenused nagu mobiilside, tavatelefon, internet ehk andmeside ja televisioon sõltuvad samast teenusepakkujast, tuleb olla valmis ka nende samaaegseks katkestuseks.

Elektrikatkestuste mõju sideteenustele ja siseriiklik rändlus kriisiolukorras

  • Lühiajalised ja piirkondlikud katkestused ei mõjuta sideteenuseid oluliselt. Mõnel pool võib mobiililevi halveneda – sel juhul mine õue, kus levi on parem. Kui asud elektrikatkestuse piirkonnas aga tead, et lähedal asuvas piirkonnas on elekter olemas, liigu sinna. Tõenäoliselt on seal ka mobiililevi olemas. 
  • Ulatuslike ja pikaajaliste katkestuste korral halveneb sideteenuste kättesaadavus järk-järgult. Teenusepakkujad suudavad sidet hoida eelkõige kohalike omavalitsuste keskustes tänu generaatoritele. 
  • Erakorralise või sõjaseisukorra ajal võib riik korraldada siseriikliku rändluse käivitamise, mis võimaldab kasutada teiste operaatorite mobiilsidevõrku. Teenuse kvaliteet võib erineda, kuid on piisav info saamiseks (sõnumite saatmine, uudiste lugemine). Riik teavitab avalikkust rändluse käivitamisest. 

Kuidas sidekatkestuseks valmistuda? 

  • Kirjuta üles olulised telefoninumbrid (pereliikmed, naabrid, 112 ehk Häirekeskus, 1247 ehk riigiinfo telefon, kohaliku omavalitsuse infotelefon jms). Side katkemisel või telefoni aku tühjenemisel ei pruugi kontaktilist olla kättesaadav, aga siis on võimalik lähedastele helistada näiteks kellegi teise telefoni laenates. 
  • Lauatelefon ja wifi ruuter ei tööta elektrikatkestuse ajal.
  • Telli mobiilne internet – see töötab seni, kuni võrgul on varutoide ja seadme aku kestab. Ulatusliku katkestuse korral võib andmeside olla piiratud ja aeglane ehk veebide kuvamine on aeglane. Väldi mittevajalikke mobiilikõnesid ja kasuta sidet ainult hädavajadusel.    
  • Halva levi korral mine õue või kõrgemale kohale. Väga kehva levi puhul (nt ka suurürituse ajal) eelista SMS-i helistamisele.  
  • Soeta patareidega, dünamo või päikesepatareiga töötav raadio. Uudiseid saad jälgida ka autoraadiost.  
  • Varu akupank ja patareid, millega saad telefoni vajaduse laadida. Veendu, et akupangad on alati laetud.  
  • Uuri, kuidas jälgida vabalevis telekanaleid. Näiteks toa- või katuseantenniga.  
  • Tea, kust häda korral abi saab. Näiteks, kus asub lähim kerksuskeskus, päästekomando, politseijaoskond, erakorralise meditsiini osakond.  
  • Hoia kodus sularaha, sest andmeside katkestuse korral ei pruugi mobiilimaksed ja pangakaardid toimida sealhulgas isiku autentimist kasutavad rakendused (nt Mobiili-ID ja Smart-ID).  
  • Lepi perega kokku kohtumispaik, juhuks, kui üksteisega ei saa ühendust. 
naine telefoniga rääkimas

Mida teha kui side on katkenud? 

  • Lülita nutiseadmes välja akut kulutavad funktsioonid nagu wifi, mobiilne internet, rakendused, mis vajavad sidet, ekraani heledus, Bluetooth jne.  
  • Kuula raadiost täistundidel uudiseid. Raadiot saab kuulata ka autos.  
  • Arvesta, et andmeside katkestuse korral võivad olla häiritud ka pangakaardimaksed ja elektrooniline tuvastamine (Mobiil-ID, Smart-ID).  
  • Hädaabinumbrile 112 saad helistada ka halda ühenduse puhul, sest helistades kasutab telefon automaatselt toimivat mobiilivõrku, isegi kui see pole sinu operaator.  
  • Kui igasugune side puudub ja abi kutsumine pole võimalik, mine viivitamatu abi saamiseks lähimasse päästekomandosse, politseijaoskonda või erakorralise meditsiini osakonda.  
  • Otsi infot kogukonnast, lähimast kerksuskeskust, päästekomandost või politseijaoskonnast. 
  • Levi puudumisel mine kõrgemale või mujale, kus näiteks elektrikatkestus ei mõjuta sidet.

Kuidas helistada hädaabinumbrile, kui levi pole? 

Tee SIM-kaart mitteaktiivseks: 

  • Nuppudega telefonis eemalda SIM-kaart ja helista 112. 
  • Nutitelefonis taaskäivita seade, jäta SIM PIN sisestamata ja helista 112.
  • Uuematel nutitelefonidel hoia all sisse-/väljalülitamise nuppu, et helistada hädaabisse.

Pärast kõnet aktiveeri SIM-kaart uuesti, et päästekorraldaja saaks vajadusel sulle tagasi helistada.